Stalowa Wola Rozwadów


Stalowa Wola Rozwadów to ważny węzeł komunikacyjny zlokalizowany w Stalowej Woli, który znajduje się w dzielnicy Rozwadów, w malowniczym województwie podkarpackim.

Ze stacji tej odchodzą istotne linie kolejowe, które łączą tę część kraju z różnymi ośrodkami, w tym z węzłem kolejowym w Przeworsku oraz z Lublinem.

Umożliwia to swobodne podróżowanie i transport towarów, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Stalowej Woli Rozwadów odgrywa istotną rolę w lokalnym systemie transportowym. Przez lata można zaobserwować stabilny wzrost liczby podróżnych. Ważne jest, aby analizować dane dotyczące ilości pasażerów, co pozwala na lepsze planowanie infrastruktury transportowej oraz dostosowanie oferty przewozów do potrzeb mieszkańców.

RokIlość pasażerów w ciągu doby
2017300-499
2022300-499

Analizując dane zawarte w tabeli, można zauważyć, że w latach 2017 oraz 2022 liczba pasażerów oscylowała w przedziale od 300 do 499, co świadczy o stabilności i stałym zainteresowaniu podróżami w tym regionie.

Historia

Historia stacji kolejowej w Rozwadowie zaczyna się w roku 1887, kiedy to za sprawą Austriaków, zrealizowano połączenie kolejowe z Dębicą. Ważnym krokiem w tym procesie było wydanie dokumentu koncesyjnego, które miało miejsce 29 grudnia 1886 roku. Możemy przeczytać w nim:

„My, Franciszek Józef Pierwszy z Bożej łaski Cesarz Austryacki (….) nadajemy Spółce akcyjnej galicyjskiej kolei, prawo wybudowania i utrzymania w ruchu kolei parowej, która winna być urządzona jako miejscowa ze szlakiem normalnym od stacyi Spółki w Dembicy na Tarnobrzeg do Nadbrzezia z odnogą do Rozwadowa”.

W ciągu następnych lat stacja rozwinęła się znacząco, stając się dużym węzłem kolejowym. W 1889 roku powstała linia do Przeworska, co przyczyniło się do zwiększenia jej znaczenia jako ośrodka przemysłowego. Dalsza rozbudowa miała miejsce w 1914 roku, kiedy to Rosjanie zbudowali linię kolejową do Lublina. Niestety, stacja ucierpiała podczas I wojny światowej, ale została odbudowana i rozbudowana w latach 1918–1930, stając się kluczowym węzłem kolejowym w ramach budowanej Centralnego Okręgu Przemysłowego. W tym czasie zrealizowano linię kolejową do Sandomierza, co połączyło Rozwadów z Radomiem.

W okresie II wojny światowej, stacja uniknęła poważnych uszkodzeń. Stanowiła centrum węzła kolejowego, który obejmował niegdyś dwie stacje – towarową oraz towarowo-osobową, a także lokomotywownię i wagonownię. Cechowała się dwugrupowym charakterem, a tory pasażerskie były usytuowane w przedłużeniu torów głównych zasadniczych. Na południowy zachód od strefy pasażerskiej powstał park towarowy, w skład którego wchodziło osiem torów, umożliwiających sprawną obsługę składów towarowych oraz ominięcie części pasażerskiej.

Pomimo zamknięcia parku towarowego oraz lokomotywowni, w rejonie lokomotywowni funkcjonowała krótko stacja tankowania lokomotyw spalinowych, dostępna za pośrednictwem toru nr 39. Ruch kolejowy na stacji był prowadzony z trzech nastawni, które wyposażone były w mechaniczne urządzenia scentralizowane – Ro, Ro1 i Ro3. Dawniej w obsłudze parku towarowego działała także nastawnia Ro2, która obecnie istnieje jedynie w formie szkieletu budynku.

Największy rozwój i intensywność pracy stacji przypadły na połowę lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy to odprawiano codziennie 52 składy pociągów osobowych oraz 36 towarowych. W ramach tego transportowano m.in. węgiel, stal, maszyny produkowane w Hucie Stalowa Wola, siarkę oraz buraki cukrowe.

Jako istotny węzeł kolejowy, stacja posiadała również własne zaplecze socjalne, w tym przychodnię lekarską, szpital kolejowy, kuchnię, stołówkę dla pracowników, hotel dla drużyn konduktorskich, a także orkiestrę dętą. Dziś stacja nadal pełni ważną funkcję na mapie kolejowej, będąc największą stacją w mieście i obsługującą największą liczbę pasażerów.

Charakterystyka

Na terenie stacji Stalowa Wola Rozwadów można znaleźć nie tylko budynek stacyjny, ale również dwa nieczynne lokomotywownie. W latach 2017–2020 miała miejsce znacząca modernizacja oraz elektryfikacja linii kolejowej nr 68, która obejmowała przebudowę tej stacji. Kluczowym elementem tych prac było odtworzenie układu torowego dla stacji pasażerskiej, co wiązało się z modernizacją peronów nr 2 i 3.

Po zakończeniu modernizacji stacja dysponuje jedynie dwoma peronami obsługującymi pociągi pasażerskie, a na peronie 1 zainstalowano barierki. Zlikwidowano również nieczynne wjazdy do parku towarowego, które nie były używane od lat. W ramach modernizacji wymieniono nawierzchnię większości torów i przebudowano sieć trakcyjną. Wprowadzono nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, co doprowadziło do wyłączenia z eksploatacji nastawni „Ro1” oraz „Ro3”. Nowa nastawnia obsługuje rogatki na pięciu przejazdach kolejowo–drogowych oraz posterunki w miejscowościach Charzewice, Lipa i Zaklików.

W Rozwadowie znajdują się 5 torów pasażerskich, a także nieużywany skład węgla oraz budynek PKP Energetyka. Istnieje również zespół bocznic. Dodatkowo, z kierunku Stalowej Woli Południe, znajduje się dodatkowy tor, który stanowi bocznicę do strefy przemysłowej przy ulicy Przemysłowej w Stalowej Woli. Jest on oznaczony jako 18 i zakończony kozłem oporowym.

Bezpośrednio na północ od stacji znajduje się stacja towarowa Stalowa Wola Rozwadów Towarowa. Do 2020 roku wzdłuż torów na wylocie w kierunku Lipy/Kraśnika stały niewykorzystane słupy trakcyjne. W 2021 roku linia do Lublina została zelektryfikowana.

Na omawianej stacji kończy się jednotorowy odcinek linii Lublin Główny – Przeworsk. Od tego miejsca, linia jest już dwutorowa, prowadząc do stacji Grodzisko Dolne. Dalej, do Przeworska, pociągi poruszają się ponownie jednym torem na odcinku 13 kilometrów.

Renowacja dworca

29 marca 2021 roku PKP złożyły podpis pod umową z konsorcjum firm Texom i AJ, dotyczącą generalnego remontu dworca. Prace remontowe dobiegły końca we wrześniu 2023. Budynek stacji w Rozwadowie, znany z piętrowej architektury, jest najdłuższym tego typu obiektem w regionie Podkarpacia.

Po zakończeniu renowacji, zabytkowy dworzec kolejowy z XIX wieku zyskał szereg udogodnień dla podróżnych. Wewnątrz budynku mieści się teraz przestronna poczekalnia, która wyposażona jest w jedną kasę biletową oraz sanitariaty. PKP zadbały także o nowoczesne elektroniczne tablice informacyjne, które wyświetlają przyjazdy i odjazdy pociągów.

W ramach remontu wyeliminowane zostały wszelkie bariery architektoniczne. Szczególną uwagę zwrócono na potrzeby osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Wprowadzono m.in. oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe mapy dworca oraz windy, umożliwiające swobodny dostęp do wszystkich części budynku.

Co więcej, większość przestrzeni przeznaczona została do wynajęcia przez lokalne firmy i instytucje. W nowo odrestaurowanym obiekcie zorganizowano Terenowy Punkt Paszportowy oraz filię Urzędu Miasta w Stalowej Woli, która służy mieszkańcom jako punkt obsługi.

Przypisy

  1. Paszporty wracają do Stalowej Woli [online], Stalowa Wola - oficjalny portal miasta, 08.12.2023 r. [dostęp 01.04.2024 r.]
  2. Zdzisław Surowaniec: Stalowa Wola ma zmodernizowany dworzec PKP. Do tego też trzy przystanki kolejowe. Zobacz zdjęcia. echodnia.eu, 11.09.2023 r. [dostęp 12.09.2023 r.]
  3. W piątek otwarcie dworca kolejowego Stalowa Wola-Rozwadów.... nowiny24.pl. [dostęp 07.09.2023 r.]
  4. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  5. a b Ekspresem po historii Rozwadowa. sztafeta.pl, 02.04.2023 r. [dostęp 15.05.2023 r.]
  6. Stalowa Wola Rozwadów – Semaforek [online], semaforek.kolej.org.pl [dostęp 15.05.2023 r.]
  7. Dworzec Stalowa Wola Rozwadów zostanie zmodernizowany. Umowa podpisana. transport-publiczny.pl. [dostęp 22.04.2021 r.]
  8. Zdzisław Surowaniec: Kolej w Rozwadowie ma już 125 lat. W niedzielę obchodzono jubileusz pierwszego wjazdu pociągu na stację. echodnia.eu, 25.11.2012 r. [dostęp 15.05.2023 r.]
  9. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]

Oceń: Stalowa Wola Rozwadów

Średnia ocena:4.66 Liczba ocen:17